Eén van de Smart Software Solutions die Enshore momenteel ontwikkelt is een zelflerende chatbot. De chatbot kan door bedrijven worden ingezet om chat-operators te assisteren bij het voeren van gesprekken. Chat-operators voeren vaak chats voor meerdere bedrijven, maar ze kunnen niet voor ieder bedrijf een expert zijn.

Wanneer een klant een vraag stelt, moet de operator veel scripts doorzoeken om de best passende antwoorden te vinden. Dit kan veel tijd kosten, vooral wanneer een bedrijf tientallen tot honderden scripts heeft in meerdere talen. Een chatbot kan de operators hierbij ondersteunen door de vraag van de klant te analyseren en suggesties te geven voor passende antwoorden. Hierdoor kunnen operators sneller werken en meer klanten helpen. De scripts kunnen per website worden toegevoegd.

Een groot deel van de live chats gaat over simpele vragen waarvan de antwoorden in de FAQ op de website te vinden zijn. Dit soort simpele vragen beantwoorden kost vaak niet veel tijd, maar klanten willen er ook niet op wachten. Het doel van de chatbot is dat deze vragen automatisch kan herkennen en hier zelf antwoord op kan geven zonder interventie van een persoon/operator.

De chatbot maakt gebruik van vooraf vastgestelde scripts, maar kan ook leren op basis van resultaten uit het verleden. Op deze manier kan de bot niet alleen informatie teruggeven, maar een volwaardige gesprekspartner worden.

Laatst aangepast op 1 mei 2019 om 9:10.