“En wat doe jij?” is een vraag die ik wekelijks hoor, zowel in privésfeer als werksfeer op bijvoorbeeld een netwerkborrel. Het antwoord ´accountmanager´ geeft wel iets weg van de werkzaamheden en verantwoordelijkheden die bij deze functie komen kijken, maar dekt lang niet de lading. Als accountmanager in de IT is namelijk geen dag hetzelfde!
Bij Enshore ben ik als accountmanager verantwoordelijk voor een groot deel van onze klanten. Dit zijn uiteenlopende klanten in verschillende sectoren, van grote overheidsorganisaties zoals een provincie tot een organisatie die zich richt op de werving en selectie middels een online platform. Dat vind ik het leuke aan werken in de IT, je krijgt bij ontzettend veel organisaties een kijkje in de keuken en levert een bijdrage aan het efficiënter inrichten van de meest uiteenlopende processen. Zo ben je de ene week in gesprek met een universiteit over het maskeren van persoonsgegevens en zit je de week erna aan tafel met een collega voor het verzorgen van een demo voor een upgrade van het ERP-pakket.
Als accountmanager ben ik het aanspreekpunt voor de klant en verantwoordelijk voor het behouden en versterken van de klantrelatie. Dit houdt in dat ik veel contact hebt met klanten, zowel telefonisch als op locatie, om de wensen en behoeften van de klant in kaart te brengen en kansen te signaleren. Naast aanspreekpunt ben je ook adviseur en sparringpartner. Vakinhoudelijke kennis, het volgen van ontwikkelingen in de markt en kennis van je eigen producten en diensten is belangrijk om optimaal met de klant mee te denken. Is er een sterke behoefte of vraag vanuit de markt, dan is dit een kans voor Enshore om op in te springen. Naast contact met de klant heb ik intern dagelijks overlegmomenten met onze developers en consultants om het werk voor mijn klanten af te stemmen en in te plannen.
Mijn werkzaamheden en daarmee de invulling van mijn dagen zijn enorm gevarieerd. De ene dag zit ik op kantoor en heb ik overleg met collega’s, schrijf ik een offerte en heb ik telefonisch contact met klanten. De andere dag zit ik in de auto naar het zuiden van het land voor afspraken bij klanten. Daarnaast bezoek ik regelmatig beurzen, events of netwerkborrels om nieuwe contacten op te doen en te vertellen over Enshore en haar oplossingen. Bovendien krijg je bij Enshore de mogelijkheid om jezelf steeds verder te ontwikkelen door cursussen en trainingen te volgen.
Bij Enshore krijg je de vrijheid en het vertrouwen om je eigen functie vorm te geven en ideeën uit te werken en toe te passen in de praktijk. Onder meer door die zelfstandigheid is de rol van accountmanager een ontzettend uitdagende en gevarieerde baan die bij je past als je houdt van contact met mensen, vrijheid en het verbeteren en leuker maken van het werk van je klanten met behulp van innovatieve oplossingen!