De zorg en ICT anno 2020

Maandag 27 januari was de ICT&Health beurs in Scheveningen. Marten Teule was namens Enshore aanwezig om de innovatie-ambitie van de zorgsector voor 2020 te peilen. Het thema van de beurs “Doe dan!” dient als call-to-action om de zorgsector te stimuleren vooral te starten met nieuwe ICT-initiatieven. Hieronder deelt Marten zijn ervaringen.

De keuze voor het thema van de beurs is een gevolg van de nog altijd moeizame relatie tussen de zorgsector en ICT-sector. ICT in de zorg wordt vooral nog gezien als hulpmiddel in plaats van een integraal onderdeel van de zorg, zo stelt verantwoordelijk minister Bruins. De term ‘E-health’ is hiervan een typerend voorbeeld. ‘Zorg dichterbij’ dekt de lading volgens het ministerie veel beter. ICT zou niet langer naast de zorg geplaatst moeten worden.

Dat deze boodschap nog niet overal geland is, bleek uit de centrale plaatsing van de bekende welkomstrobot type ‘Pepper’ genaamd “Fie” op het podium. Een zichtbare IT-oplossing, maar zonder echte bijdrage in de gesprekken op het podium tussen de dagvoorzitter en de sprekers. Mijn belangrijkste inzicht van de dag: ICT wordt in de zorg te vaak gezien als gimmick die je losstaand in kunt zetten, in plaats van dat het een integraal onderdeel is van het geven van zorg.

Dit inzicht werd nogmaals benadrukt door professor Paul Iske van ‘Briljante Mislukkingen’, waarin duidelijk werd dat nieuwe technologie in combinatie met een oude organisatie slechts voor een dure oude organisatie zorgt. ICT kan volgens Iske alleen succesvol zijn wanneer deze door de betrokken zorgprofessionals omarmd wordt. Zonder omarming kost het enkel geld. Auteur en innovator Kim Spinder sloot hierop prachtig aan met een “Doe-dan!” Stappenplan voor de intrinsiek gemotiveerde zorg-ICT’er. Dit sluit echter niet aan bij de behoeftes van de overgrote meerderheid van minder door ICT gemotiveerde zorg-professionals.

In de diverse break-out sessies en op de ICT-markt heb ik helaas geen voorbeelden ontdekt van ICT-innovaties die wel omarmd worden door de bestaande zorgprofessionals. Ook de plenaire afsluiting met echte nieuwe initiatieven en deals wist niet te overtuigen.

Toch reed ik met een optimistisch gevoel terug. Een onopvallend lichtpuntje tijdens de dag was het initiatief Disofa.nl. DiSofa biedt volwaardige online behandelingen bij psychische problemen zoals stress, burn-outs, angst en depressies. Vanaf de start is deze organisatie 100% gebouwd als ICT-bedrijf in de zorg. Zorgverzekeraars en het ministerie van VWS, letten jullie op?

Nu nog bedenken hoe Enshore een zelfde bijdrage aan de zorg kan gaan leveren.