Prijsbeheer in D365 F&O: Unified Pricing Management Module

Controle over winstmarge

In een dynamische supply chain zijn er veel factoren die het moeilijk maken om een competitieve prijs te bieden terwijl je controle houdt over de winstmarge. De Unified Pricing Management Module biedt uitkomst door dynamisch prijzen te bepalen met kenmerken van je klanten, producten en verkooporders.

Wat is de Unified Pricing Management Module?

De Unified Pricing Management Module is de opvolger van de Pricing Management Module in D365 Supply Chain Management. Als vervolg op de oude module biedt het nieuwe functionaliteiten die bedrijven helpt bij het beheren van complexe prijsstructuren. De belangrijkste verandering is het gebruik van prijsregels die werken met attributen die vastgelegd zijn op klant-, product- en of verkooporderniveau. Door het gebruik van attribuut-gebaseerde prijsregels is het mogelijk om prijzen te personaliseren op basis van verschillende kenmerken van klanten, producten en verkooporders.

Business cases om de nieuwe Pricing Module toe te passen

Voor veel bedrijven zullen de nieuwe functionaliteiten uit de Unified Pricing Management Module helpen om hun prijsbeheer te optimaliseren. Er zijn twee use cases waarvoor de nieuwe module een groot verschil gaat maken:

Prijzen aanpassen op basis van specifieke klant- of productkenmerken

De attribuut-gebaseerde prijsregels maken het mogelijk om prijzen op een dynamische wijze te berekenen voor verschillende klantsegmenten, productkenmerken en verkoopgegevens. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld generieke kortingsregels worden vastgesteld die een korting toepassen voor de combinatie van klanten in een specifiek segment en producten met specifieke kenmerken. De attributen die gebruikt worden in de prijsstrategie zijn in hoge mate te personaliseren.

Werken met complexe kortingsstructuren

De module maakt het eenvoudiger om kortingen te simuleren en gedetailleerde prijsberekeningen te maken. Dit helpt margeverlies tegen te gaan bij het combineren van kortingen zoals lange termijn contractuele kortingen en korte termijn promoties.

Legacy software voorkomen

Ook voor partijen die externe maatwerkapplicaties gebruiken voor hun prijsbeheer is de nieuwe pricing module een uitkomst. Door over te stappen op deze module met standaard functionaliteit verminder je het risico op legacy software.

Hoe werkt de Unified Pricing Management Module?

De grootste vooruitgang in de Unified Pricing Management Module zit dus in de manier waarop je data uit je D365 omgeving kan gebruiken om prijsregels op te stellen. Hiervoor maak je gebruik van Price Components en Price Attributes.

Price components

Price components zijn de bouwstenen waarmee een verkoopprijs wordt opgebouwd zoals basisprijs, promotiekortingen, verzendkosten etc. Elk prijscomponent kan meerdere prijsregels hebben die beïnvloed worden door Price Attributes.

Price attributes

Price Attributes bieden de mogelijkheid om prijzen te bepalen a.d.h.v. kenmerken van de klant, het product of de order. Je kan gebruik maken van de standaard kenmerken uit Dynamics, maar een waardevolle toevoeging is dat je ook zelf aangepaste kenmerken kan creëren. Price Attributes die worden meegenomen in de prijsberekening zijn altijd verbonden aan een product, klant of de verkooporder.

Price Groups

Met Price Groups kan je eigenschappen groeperen. Dit maakt het makkelijker om kortingen toe te passen op alle producten uit een productgroep of klanten die meedoen aan een loyaliteitsprogramma.

Voorbeeld

In de afbeelding hieronder laten we in een versimpelde weergave zien hoe de kenmerken (price attributes) van een telefoon invloed uitoefenen op de price components, om tot de uiteindelijke verkoopprijs te komen. In de realiteit zijn prijsberekingen vaak complexer, waarbij we zien dat de structuur van de Unified Pricing Managed Module echt meer grip geeft op het prijsbeheer.

Samenvatting

Met de Unified Pricing Management Module kan je makkelijker complexe prijsstructuren maken en grip houden op prijsbeheer, waardoor je prijzen op een dynamische manier kan opbouwen zonder de controle te verliezen over winstmarges. De belangrijkste verandering is de introductie van Price Attributes, waardoor eigenschappen van product, klant en verkooporder meegenomen kunnen worden in de prijsberekening. Het verwerken van deze Price Attributes in Price Groups maakt het eenvoudiger om prijsregels toe te passen op groepen klanten of producten.